Dlaczego mózg każe jeść więcej?

Dlaczego chce się jeść więcej i jak sobie z tym poradzić? Co kieruje naszą decyzyjnością i jak jeść, by chudnąć?

 

Tekst: Mikołaj Choroszyński

 

Mózg zwodzi nas na każdym kroku i nie ma się czemu dziwić. Jest zaprogramowany, aby przetrwać w najcięższych warunkach, tyle, że teraz tych ciężkich warunków już nie ma. Znając mechanizmy pracy mózgu, można je obejść jak luki w systemie. Często potrzebna jest wiedza lub pomoc specjalisty, który przeprowadzi bezpiecznie przez „ciemną dolinę”. Każde uzależnienie, to od jedzenia również, jest chorobą mózgu i, jak każda z chorób, angażuje wiele jego struktur i układów. Dokładne ich zbadanie jest krokiem w kierunku znalezienia skutecznych metod leczenia i terapii uzależnień. Polecam zgłosić się do specjalisty, ale takiego, który wzbudzi twoje zaufanie. Dzięki temu możliwa jest poprawa jakości życia.
Nadmiar kalorii oraz brak odpowiednich składników mineralnych i witamin jest bezpośrednią przyczyną nie tylko tycia. Pal licho tycie, jeżeli weźmiemy się w garść i zaczniemy ograniczać energetyczność diety, schudniemy. Ważne jest jednak zdrowie. Otyłość występuje już u 70% populacji, a cukrzyca u blisko połowy osób pomiędzy 30. a 64. rokiem życia. Lista chorób spowodowanych otyłością jest bardzo długa. Nie będę jednak straszył, tylko chcę mobilizować.

Wszystko przez tę neurobiologię?

Niewłaściwe wybory żywieniowe, nie zawsze wynikają ze słabości charakteru. Wręcz przeciwnie, to, jakich wyborów dokonujemy, jest podyktowane naszą neurobiologią. Naukowcy zbadali jakie obszary mózgu odgrywają kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji żywieniowych. Okazało się, że osoby z większą ilością istoty szarej (skupisko ciał komórek nerwowych) w dwóch odpowiednich rejonach mózgu, wykazywały lepszą dyscyplinę w wyborze produktów. Kładły większy nacisk na walory zdrowotne niż na ich smak czy kaloryczność.
Co oznacza, że mózg jest zaprojektowany w określony sposób. Dzięki tym badaniom, w przyszłości będzie można określić, jak kontrolować ilość pożywienia, czyli naszą wagę. Jednak nie możemy przypisać winy tylko biologii. Praca nad nawykami jest niezwykle istotna.

Zmień nastawienie

Wystarczająca ilość pożywienia dostępna jest stosunkowo niedawno, biorąc pod uwagę, że nasz gatunek rozwija się od milionów lat.
Przez ten czas wykształciły się pewne mechanizmy skutecznie magazynujące nadmiar pożywienia i ograniczające wydatki energii. Zupełnie jak u idealnego przedsiębiorcy. Czy zastanawiasz się czasem, jak dany posiłek wpłynie na twoje zdrowie? Odpowiednie nastawienie w trakcie planowania posiłków, zmienia wybory żywieniowe oraz pozwala ograniczyć kaloryczność posiłku. Uważność odmienia reakcję mózgu na pokarm. Naukowcy twierdzą, że wystarczy w trakcie planowania posiłku skupić się bardziej na jego walorach zdrowotnych niż płynącej z niego przyjemności czy uczuciu sytości. W przeprowadzonym badaniu, grupa poproszona, aby skupić się na wpływie żywności na zdrowie, nałożyła zdecydowanie mniejsze porcje niż ta, której zadaniem było nie czuć głodu do kolejnego posiłku.

 

Podziel się swoją opinią

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
12 − 9 =


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.