Magia teatru zaklęta w odbitce

Holc Roman

Fotografia teatralna nie zastąpi magii inscenizacji, ale pozwala nam uchwycić jej części składowe – emocje, dynamizm relacji na scenie, fantastyczne szczegóły kostiumów, ale przede wszystkim całkowite oddanie aktorów zaangażowanych w spektakl.

 

11 grudnia 2017 roku w Instytucie Teatralnym na warszawskim Jazdowie odbyła się gala wręczenia nagród w III edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Fotografia teatralna to szczególna dyscyplina – balansuje na granicy między oniryczną interpretacją (starając się oddać emocje i nastrój wytwarzany na scenie), a rzetelną drobiazgową dokumentacją (gdyż poza zdjęciami czy relacjami krytyków zwykle niewiele więcej z przedstawienia pozostaje). Balansowanie między tymi dwoma, często sprzecznymi, imperatywami to prawdziwe wyzwanie. A jeśli dodać do tego ulotność tematu i trudne warunki techniczne (oświetlenie!), fotografia teatralna okaże się prawdziwym sportem wyczynowym!
W tym roku po raz trzeci specjaliści tej szczególnej dyscypliny mogli cieszyć się należnym im uznaniem, nagrodami i ekspozycją – czemu wszak służą tego typu specjalistyczne konkursy. Cieszy, że konkursowi będzie towarzyszyć wystawa zdjęć finalistów – wszystkie zakwalifikowane do finału prace to prawdziwe artystyczne przedsięwzięcia, dlatego jury nie miało wcale łatwego zadania. Widzowie będą mogli ocenić to sami, odwiedzając kuluary Instytutu Teatralnego.
W kategorii A – pojedynczego zdjęcia – został nagro­dzony Piotr Gamdzyk za zdjęcie „Ksenia Neumets przygotowuje się do próby generalnej baletu Dziadek do orzechów” wykonane w kulisach Opery na Zamku w Szczecinie. Jury uzasadniało to „uchwyceniem dwóch realności teatru, kompozycję zaskakującą precyzją i harmonią, połączenie klasyki z nowoczesnością, piękno i poetycki skrót w łączeniu różnych światów”.
Za najlepszy fotograficzny zestaw dokumentacyjny z przedstawienia uznano cykl, doskonale skomponowane kadry, umiejętność zapisywania nastrojów i emocji scenicznych oraz zdolność budzenia ich w widzach.

Martio Martin Raphalel Francuzi

W organizowanym od 2015 roku przez Instytut Teatralny Konkursie Fotografii Teatralnej biorą udział zarówno artyści fotograficy zajmujący się zawodowo fotografowaniem teatru, absolwenci wyższych szkół artystycznych, jak i amatorzy. W tym roku nadesłali oni na Konkurs ponad 1000 zdjęć. Do III edycji KFT zakwalifikowano ostatecznie 110 zestawów dokumentacyjnych (kategoria B) i 59 fotografii w kategorii A (teatralne zdjęcie sezonu 2016/2017).
Jury obradowało w składzie: Magda Hueckel, przewodnicząca (artystka wizualna, fotografka teatralna, scenografka, podróżniczka), Grzegorz Niziołek (teatrolog, literaturoznawca, profesor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki, redaktor naczelny czasopisma „Didaskalia”), Katarzyna Sagatowska (kuratorka, fotografka, wykładowczyni, specjalistka rynku fotografii kolekcjonerskiej), Barbara Sieroslawski (reżyserka teatralna, autorka scenariuszy i filmów dokumentalnych) oraz Szymon Szcześniak (fotograf portretowy współpracujący m.in. z pismami: VIVA, Playboy, Zwierciadło, Gala, Magazyn Twój Styl, Przekrój, PANI). Zadaniem jury było wyłonić laureatów na podstawie oceny i walorów dokumentacyjnych, i poziomu artystycznego zdjęć konkursowych. |

 

0.00 średnia ocena / 0 głosów

Podziel się swoją opinią

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
4 + 23 =