Gimme head with hair
Long beautiful hair

Shining, gleaming,
Streaming, flaxen, waxen…*

 

*Słowa pochodzą z tytułowej piosenki musicalu Hair, muz. Galt MacDermot, słowa James Rado i Gerome Ragni.

 

„Jeżeli twoja fryzura jest odpowiednia i nosisz dobre buty, dasz sobie radę ze wszystkim”
– Iris Apfel, Harper’s Bazaar, kwiecień 2013

„Kiedy kobieta ścina włosy, to znak, że zamierza zmienić swoje życie”
– Coco Chanel

„Myślę, że najcenniejszym skarbem w posiadaniu kobiety – oprócz talentu, oczywiście – jest jej fryzjer”
– Joan Crawford

 

Jest czymś więcej niż zwykłą ozdobą, sposób uczesania stwarza niezatarte wrażenie, odzwierciedlając epokę czy przypominając konkretny moment w czasie. Jest wizualnym świadectwem wewnętrznej osobowości, komunikuje kulturowe standardy piękna, wyraża nas samych lub naszą przynależność polityczno-społeczną. W całej historii naszej cywilizacji, a zwłaszcza w ciągu ostatniego stulecia, fryzury osobistości świata kultury i medialnych celebrytów były i niezmiennie są zwiastunem rodzących się społecznych nurtów. Falujące, perfekcyjnie ułożone fryzury Lauren Bacall czy Veroniki Lake mogą swobodnie służyć za ich podpis, oddając osobisty styl, podobnie włosy Jean Harlow czy Marilyn Monroe promieniujące hollywoodzkim złocistym blaskiem.

Wspomnijmy jeszcze niechlujne fryzury zarośniętych Beatlesów, fryzurę Elvisa i jego bokobrody czy seksowną grzywkę Roda Stewarda, będące odzwierciedleniem rock-and-rolla i epoki buntu. Krótkie cięcie Twiggy uosabia modę lat 60., młodość i wolność tej epoki, a zmierzwione długie blond fale Farrah Fawcett nieodparcie przywołują erę muzyki disco i lat 80. Dekadenckie uczesanie Grace Jones symbolizuje z kolei jej pionierski androgyniczny styl. Od fryzury boba z lat 20., przez punkowe nastroszenia à la fryzury Indian z plemienia Mohawków i nawiązania do XVIII-wiecznych peruk, po dredy i afro – wydawnictwo Assouline i światowej sławy stylista John Barrett pokazują w albumie Hair niezwykły zbiór najbardziej symbolicznych i kultowych obrazów, które zdefiniowały nasz świat kultury.

Otwierając w 1996 roku swój salon w penthousie Bergdorf Goodman, stylista odmienił nudnawą, pachnącą rutyną atmosferę zwykłego zakładu fryzjerskiego, zamieniając ją w tętniącą życiem i radością świątynię kobiecego piękna rodem z babskich czytadeł, broadwayowskiego musicalu czy sesji zdjęciowej słynnych topmodelek. Oprócz niezwykłych fotografii, pochodzących z różnych źródeł, album zawiera dowcipne ilustracje (które pokazujemy obok) autorstwa słynnej redaktorki mody Suzy Menkes i jeszcze słynniejszej redaktor naczelnej amerykańskiego Vogue’a Anny Wintour, a także dyrektora kreatywnego kultowego magazynu, Grace Coddington. Pikanterii dodaje wprowadzenie autorstwa Lynn Yaeger, dziennikarki Vogue Travel & Leisure, Architectural Digest, Wall Street Journal. Ma na temat trendów i mody wiele do powiedzenia – mieszka w centrum Manhattanu i odwiedza pchle targi w każdy weekend. |

 

Tekst: John Barret
Przedmowa: Lynn Yaeger
260 stron | 150 ilustracji
Wydawnictwo Assouline
www.assouline.com