Szymon Brodziak

Mój normalny dzień zawsze Black and White

Tekst: MAGDA MASKIEWICZ
ZDJĘCIA: SZYMON BRODZIAK

Szymon Brodziak, rocznik 79, dał się poznać światu jako autor sesji fotograficznych, które pomimo monochromatycznego upodobania
do czerni i bieli, dają widzowi pełne spektrum emocji. Szybkie samochody, piękne kobiety, monumentalna architektura, włoskie dolce vita – komu się zdaje, że to już było, ma rację, było, ale nie w ten sposób. Zastygłe w kadrze, a jednak tętniące życiem, jak tropikalny las po zmroku. Deszcz nagród był więc tylko naturalną konsekwencją talentu i warsztatu Szymona Brodziaka, namaszczonego przez samą June Newton na godnego spadkobiercę talentu jej męża – legendarnego Helmuta Newtona.

Szymon Brodziak jest pierwszym Polakiem i najmłodszym artystą, którego prace w 2015 r. zostały wystawione w Muzeum Fotografii – Fundacji Helmuta Newtona w Berlinie. Uznany za najlepszego fotografa reklamowego roku 2016 według jury międzynarodowego konkursu Prix de la Photographie Paris oraz za najlepszego na świecie fotografa czarno
-białych kampanii reklamowych przez Fashion TV, w kwietniu tego roku sięgnął po główną nagrodę – WORLD’S TOP 10 BLACK & WHITE PHOTOGRAPHERS 2019 platformy One Eyeland. Szymon pewnie kontynuuje swój marsz ku kolejnym zwycięstwom. Johnnie
Walker Keep Walking Award przyznana mu za ciągłe urzeczywistnianie swoich marzeń oraz pasję wyznaczania nowych ścieżek w poszukiwaniu
piękna, wydaje się więc być jak najbardziej na miejscu. Choć w miejscu nikt tu nie zamierza pozostać. Keep Shooting, Szymon!

Jesteś tym, co widzisz – to twoje motto. Pojawia się w każdym wywiadzie z tobą tłumaczonym na angielski, francuski, włoski
czy nawet ormiański. Powtarzasz je na spotkaniach autorskich, otwiera twoją stronę internetową. Co widzisz, gdy patrzysz przez obiektyw aparatu?
Najczęściej kobiety. Nie chcąc cię rozczarować, przyznam jednak, że to nie one mnie inspirują. Są ważne, stanowią oś, wokół której buduję narrację
zdjęcia, ale punktem zapalnym jest miejsce, wycinek rzeczywistości, o którym myślę, co mogłoby się tam wydarzyć. Uwielbiam światło dzienne, zastane przestrzenie. Doskonały kadr mogę zobaczyć niemal wszędzie i dopisać do niego historię. I gdy mam ten doskonały kadr…

Umieszczasz w nim kobietę?
Bardzo często. Kobiety są początkiem wszystkiego. Bez kobiet nie byłoby nic. Piękno jest ważne, ale ważniejsza jest dla mnie tajemnica. Uroda to za mało. Modelki, z którymi pracuję, muszą umieć grać, to wymaga inteligencji i umiejętności zdystansowania się od własnego ciała i wizerunku. Użycia tego ciała w taki sposób, by móc wejść w interakcję z fotografowanym
obiektem, na przykład luksusowym samochodem. To nie jest łatwe zadanie wypracować więź emocjonalną z samochodem.

 

 

0.00 średnia ocena / 0 głosów

Podziel się swoją opinią

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
27 − 9 =