Teatr satyry, rewii, komedii, wielkich gwiazd i osobowości scenicznych, ostatnio – musicalu. 75 lat jego historii jak lustro odbija zawiłe ścieżki, po jakich poruszał się po wojnie polski teatr popularny. Pierwsza premiera Syreny odbyła się w Łodzi w 1945 roku. Po trzech latach Teatr przeniósł się do Warszawy, gdzie znalazł siedzibę w kamienicy przy ulicy Litewskiej 3.

 

Syrenę założyła grupa artystów przedwojennego Warszawskiego kabaretu z Jerzym Jurandotem na czele. Chcieli kontynuować bogate przedwojenne tradycje, współtworząc puls życia stolicy i stawiając Syrenę w szeregu innych europejskich ośrodków teatralnej rozrywki. Już w pierwszym składzie zespołu znalazł się Adolf Dymsza, jedno z największych aktorskich nazwisk międzywojnia, „król polskiej komedii” oraz gwiazda kina. Słynny Dodek był aktorem Syreny aż do 1973 roku, kiedy przeszedł na emeryturę.
Syrena jako „stajnia” przedwojennych gwiazd kabaretu szybko wychowała kolejne aktorskie pokolenie, które twórczo kontynuowało tradycje poprzedników. Alina Janowska i Kazimierz Rudzki znaleźli się już w pierwszym łódzkim zespole Teatru i związali się z nim na długie lata. Rudzki był dyrektorem Syreny w latach 1950-53. Wielkimi damami sceny przy Litewskiej nazywano Irenę Kwiatkowską i Hankę Bielicką. Zofia Czerwińska, Barbara Krafftówna, Teresa Lipowska, Lidia Korsakówna, Ewa Kuklińska, Krystyna Sienkiewicz, Ewa Szykulska, Lidia Wysocka, Kazimierz Brusikiewicz, Bohdan Łazuka, Wacław Jankowski, Roman Kłosowski, Tadeusz Pluciński, Tadeusz Wojtych i wielu innych – to dzięki nim Syrena przez dziesięciolecia należała do najpopularniejszych warszawskich teatrów, zyskując markę „teatru gwiazd”. Z Syreną związały się też największe nazwiska polskiej estrady i piosenki powojennej Polski.

Inne czasy, czyli 20 lat później (1966), na zdj. Krytsyna Mazurówna, fot. E. Hartwig

Na przełomie lat 60. i 70. artystką Syreny była Irena Santor, pierwsza dama polskiej piosenki. Wielką gwiazdą Syreny była Violetta Villas, współpracująca z Teatrem od 1979 roku. Teatralne szlify zdobywała tutaj Izabela Trojanowska. Od objęcia w 2017 roku dyrekcji przez Jacka Mikołajczyka (od 2020 roku w tandemie z Agnieszką Moniką Walecką), Syrena utrwala swój profil jako nowoczesny teatr musicalowy. Repertuar teatru jest mocno zakorzeniony w jego własnej muzyczno-teatralnej tradycji, a kameralne tytuły, takie jak rewia Nogi Syreny, bezpośrednio nawiązują do teatralnych korzeni sceny. W tegorocznym, jubileuszowym sezonie, zobaczymy popularne musicale: Czarownice z Eastwick, Rodzinę Addamsów i Rock of Ages, a przede wszystkim kolejne premiery: eko-bajkę Syrenie mądrości, czwartą część przedstawienia Morderca jest wśród nas w reżyserii Joanny Drozdy oraz Grand Musical Hotel Michała Walczaka, a także pop-musical Zygmunt Waza Superstar poświęcony najbardziej niedocenionemu królowi w historii Polski, Zygmuntowi III Wazie. Autorem scenariusza i reżyserem jest Jacek Mikołajczyk, dyrektor artystyczny Syreny. |