Kontekst i abstrakcja

Jedną z zasad rządzących współczesną architekturą jest brak obowiązujących w niej zasad. Żyjemy bowiem w czasach, które charakteryzują się afirmacją różnorodności oraz rezygnacją z doktrynalnego podejścia do projektowania budynków i wnętrz. Dlatego ważniejszy jest proces dochodzenia do formy oraz detalu niż ogólna idea regulatywna, która ma kierować poczynaniami architekta.

 

Tekst: Krzysztof Sołoducha

 

Z tego napięcia pomiędzy doktrynalną jedno- rodnością, która charakteryzowała zwłaszcza modernizm, a rozpłynięciem się jej w formach historyzujących, będących jedynie powtórzeniem form osadzonych historycznie, co było charakterystyczne dla postmodernizmu, wyrosła idea kontekstualizmu Kennetha Framptona. Mówi ona, że źródłem formy dla współczesnego architekta powinien być szeroko rozumiany kontekst, z którego może czerpać inspiracje oraz idee, deformując je i przekształcając na potrzeby formy, kubatury lub wnętrza. Co więcej, jego pracą nie powinna już kierować modernistyczna idea, zgodnie z którą forma podąża za funkcją. Skupiona na zadowoleniu odbiorcy doktryna, głosi, iż forma podąża za pozytywnymi emocjami użytkownika przestrzeni – form follows emotions – które będą tym bardziej intensywne i ponad- czasowe, im bardziej odpowiadają duchowi miejsca – genius loci – w którym powstają. Dorobek tegorocznych zwycięzców jednej z najważniejszych polskich nagród architektonicznych – Honorowej Nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich – krakowskiego biura Lewicki Łatak, jest dowodem na obowiązywanie, tej odniesionej do kontekstu, doktryny różnorodności w architekturze.

Jakość w historycznym otoczeniu

Lewicki i Łatak rozpoczęli wspólną pracę już po studiach, w 1988 roku. Przez ten długi czas praktyki projektowej podejmowali się różnych zleceń oraz zadań, ale zawsze dążyli do tego, aby ich projekty charakteryzowała wysoka jakość. Dzięki temu, jak możemy przeczytać w uzasadnieniu jurorów nagrody, ich realizacje prezentują bardzo wysoki poziom we wszystkich aspektach wartości, w tym formy, kontekstu i funkcji. Większość projektów posiada unikalne cechy potwierdzające tożsamość miejsca i wzbogacające przyrodnicze i kulturowe otoczenie. W dorobku architektów są luksusowe apartamentowce, akademiki, obiekty przemysłowe i sportowe, a także projekty przestrzeni publicznych. Wiele z nich powstało w relacji z zabytkową tkanką miejską. Większość w Krakowie. I ten trudny, historyczny kontekst działalności biura sprawił też, że jedną ze specjalności pracowni jest umiejętność tworzenia nowoczesnych obiektów w historycznym otoczeniu.
Jedną z realizacji, która zdecydowała o takim postrzeganiu pracowni, jest zwycięski projekt zagospodarowania krakowskiego placu Bohaterów Getta (wcześniej Zgody).
Postanowiliśmy całym wnętrzem placu opowiedzieć o historii tego miejsca. Pamięć o tych, których już nie ma, wyrażona jest przez nagromadzenie zwykłych przedmiotów. Krzesła, studnia z pompą, kosze na śmieci, wiaty przystanków tramwajowych, stojaki na rowery, nawet znaki drogowe, oprócz codziennych funkcji użytkowych nabrały aspektu symbolicznego. Wybraliśmy spatynowany brąz, skorodowane żeliwo, ocynkowanie, które staje się matowe. Kostkę z szarego sjenitu i zwykły beton – mówią autorzy projektu.

 

 

0.00 średnia ocena / 0 głosów

Podziel się swoją opinią

Please enter your comment!
Please enter your name here

Solve : *
21 − 5 =