CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA)

Kantata sceniczna w trzech częściach

Zbiór pieśni z trzynastego wieku odnaleziony w 1803 roku w opactwie Benedyktynów
w Bawarii stał się inspiracją i punktem wyjścia dla niemieckiego kompozytora Carla Orffa (1895 -1982), który skomponował na ich bazie wielki utwór wokalno- -instrumentalny, będący obecnie jednym z najpopularniejszych masowych widowisk muzycznych cytowanych
często przez popkulturę (sam utwór miał prawykonanie w roku 1937). Wbrew temu, czego można by spodziewać się po klasztornej bibliotece, w manuskrypcie znajdują się nie tylko pobożne utwory o treściach religijnych. Tych jest zdecydowana mniejszość, przeważają natomiast wiersze najzupełniej świeckie: miłosne, biesiadne, satyryczne, nawet wyraźnie
antykościelne.

Wydarzenie Carmina Burana (Mgnienie Oka) realizowane w ramach BMW Art Club.
Przyszłość to sztuka będzie połączeniem pokazu wizualnego autorstwa Borisa Kudlicki (dyrektor artystyczny i autor koncepcji kreatywnej projektu) z utworem Carmina Burana Carla Orffa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Ideą przedsięwzięcia jest znalezienie wspólnej płaszczyzny dla języka sztuki i nowych technologii, które poprzez obecność w codziennym życiu wpływają na nasz zakres doświadczeń i sposób postrzegania świata. To nietypowe podejście zaowocowało zderzeniem nowoczesności z legendarną kantatą sceniczną. Boris Kudlicka zestawia
klasyczną już muzykę Carla Orffa z nową wizją. Uniwersalne wartości artystyczne
ukazane są w niej jako pomost łączący przeszłość z nieznaną, pełną nadziei, ale i obaw, rzeczywistością jutra.

Podczas trzech wieczorów – 21 (premiera), 22 i 30 listopada o godz. 19.00 – na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpią soliści: Stanisław Kuflyuk (baryton), Joanna Moskowicz (sopran) i Kacper Szelążek (kontratenor). Śpiewakom towarzyszyć będą: Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Lorenzo Passeriniego oraz Chór Dziecięcy im. Władysława Skoraczewskiego.

ZAGUBIONE DUSZE
Wieczór baletowy w trzech częściach
WESELE
Choreografia: Bronisława Niżyńska
Muzyka: Igor Strawiński
DO NOT GO GENTLE…
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Igor Strawiński
(Largo z Symfonii Es-dur
i In Memoriam Dylan Thomas)
INFRA
Reżyseria i choreografia: Wayne McGregor
Muzyka: Max Richter
Igor Strawiński nazwał Wesele rosyjskimi scenami choreograficznymi ze śpiewem
i muzyką. Klasyczna choreografia Bronisławy Niżyńskiej to bodaj jej najwspanialsze dzieło.
Ciała tancerzy niejednokroć splatają się w bez mała architektonicznych ułożeniach, jak choćby w scenie zaplatania włosów panny młodej zwieńczonej figurą „ludzkiego
warkocza” tancerek. Largo z Symfonii Es-dur i In Memoriam Dylan Thomas Strawińskiego staje się kanwą nowej choreografii Krzysztofa Pastora. Niezwykle emocjonalna Infra, jednego z najznamienitszych twórców tańca średniego pokolenia, Wayne’a McGregora, z elegijną muzyką Maxa Richtera, od dekady zbiera entuzjastyczne recenzje na całym świecie. To iście gwiazdorskie zwieńczenie wieczoru baletowego.
Premiera: 16 listopada 2019 r.

MEDEA
Luigi Cherubini
Opera w trzech aktach
Libretto: François-Benoît Hoffman wg tragedii Euripidesa  i dramatu Pierre’a Corneille’a
Prapremiera: 13.03.1797 r., Paryż
Premiera tej inscenizacji: 30.07.2019 r.,
Festiwal w Salzburgu
Koprodukcja: Festiwal w Salzburgu
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami Medea to ucieleśnienie mrocznej siły rozpaczy, bohaterka na wskroś tragiczna i ambiwalentna – dzieciobójstwo jest w świadomości społecznej zbrodnią najbardziej niewybaczalną, nierozumianą, nie znajdującą usprawiedliwienia. Simon Stone – młody, lecz niezwykle uznany australijski aktor i reżyser wraca do Eurypidesa, którego tragedię wystawił już na deskach amsterdamskiego Internationaal Theater. Stone lubi reinterpretować, a wręcz
przepisywać teksty klasyczne i czynić z nich intymne, niemal „kinowe” przedstawienia,
surowe i dotkliwe. Można się spodziewać, że również w wersji operowej Stone
uwspółcześni klasyczny mit o upokorzeniu, porzuceniu i morderczej sile wściekłości.
Zapewne znajdzie Medeę, gdzieś wśród nas.
Premiera: 5 maja 2020 r.