„Kocham białe koszule, bo są jak kocyk uspokajający” – Carolina Herrera

 

Tekst: Jansson J. Antmann

 

Czysta biała koszula jest podstawą każdej garderoby – klasyczna, z inspirowanym modą męską kołnierzykiem. Marka Carolina Herrera uczyniła z niej swój znak rozpoznawczy. Jak mawiała w wielu wywiadach, taka koszula pasuje do wszystkiego. Sprawia, że pozostałe dodatki wyglądają inaczej. Są świetnie dobrane albo emanują prostotą i elegancją. Do legendy świata mody przeszło zdanie Herrery: „Projektuję białe koszule od zawsze,
ale nigdy się tym nie nudzę”.
A jednak dla tej niezwykle uzdolnionej projektantki istnieje coś więcej niż biała koszula i suknia balowa, które stanowią podstawę jej projektów. Jest też kolor, piękne kolory! Nic więc dziwnego, że powiedziała kiedyś: „Nie sądzę, żeby kobieta potrzebowała kolejnej czarnej torebki. Każda ma już czarną torebkę, sądzę, że w tym sezonie potrzeba koloru”. Historia urodzonej w Wenezueli Caroliny Herrery, która stworzyła jedną z najbardziej rozpo-znawalnych i szanowanych marek modowych, przypomina bajkę. Kiedy w 1979 roku młoda, początkująca projektantka po raz pierwszy pojawiła się na modowej scenie w Studio 54.
Andy Warhol nie mógł nie zwrócić uwagi na jej wysadzaną złotem i diamentami kopertówkę od Van Cleef&Arpels. Herrera wspominała potem: „Andy wziął ją i bawił się nią cały wieczór. Kiedy ją oddawał, powiedział: Jeśli mi ją dasz, namaluję w zamian twój portret. Powie-działam: Weź, jest twoja. I tak to było”.
Rok później Herrera znalazła się na liście najlepiej ubranych kobiet, a w 1981 roku, zachę-cana przez legendarną wydawczynię Vogue’a Dianę Vreeland zaprezentowała w Metropo-litan Club w Nowym Jorku swoją pierwszą kolekcję. Tak narodziła się legenda. Dzisiaj, 34 lata później, Herrera znowu zapisała się w historii mody jako pierwsza projektantka, która pokazała swoją kolekcję – Wiosna 2016 – w nowojorskim muzeum Frick Collection na Manhattanie. Herrera to najwyższej klasy rękodzielnictwo i najwyższa jakość. Jest jedną z niewielu projektantek haute couture, której atelier znajduje się w Nowym Jorku. Zatrudnia zespół najlepszych krawców, z wielkim doświadczeniem w świecie haute couture, będących w stanie zapewnić najwyższą perfekcję i wyrafinowanie w najdrobniejszych szczegółach, czego wymagają jej projekty przenoszone z papieru do rzeczywistości. Herrera, przełomo-wa perfekcjonistka, jest projektantką wrażliwą, badającą grunt (w fantastycznym stylu) świata mody, zanim rzuci się w jego odmęty. Najlepszym i najbardziej znanym przykładem był jej projekt sukni ślubnej dla Caroline Kennedy w 1986 roku. Dopiero gdy Kennedy w jej oszałamiającej kreacji trafiła na okładki luksusowych magazynów całego świata, zdecydo-wała się zaprojektować w 1987 roku swoją pierwszą kolekcję sukni ślubnych. Kolekcje prêt-à-porter, sukni ślubnych, dodatków i zapachów to cała Carolina i gwarancja dla kobiet, mężczyzn i dzieci w każdym wieku kompleksowego i lekkiego, a jednocześnie wyrafinowa-nego wyglądu. „Czuję odpowiedzialność za dzisiejsze kobiety – żeby czuły się pewne siebie, nowoczesne, a przede wszystkim piękne” – powiedziała kiedyś. W zgodzie z tą filozofią działa już od 35 lat. W hołdzie jej twórczości SCAD Museum od Art w Savannah i SCAD FAH Museum of Fashion+Film w Atlancie wspólnie zorganizowały retrospektywną wystawę Refined Irreverence z okazji 35. rocznicy powstania Domu Mody House of Herrera oraz w celu celebracji dokonań Caroliny. Podwójna okazja, by świętować pierwszy w historii modowy pokaz w muzeum niesamowitej kolekcji Herrery. SCAD to skrót nazwy The Savannah College of Art and Design. Cieszy się sławą przodującej szkoły University for Creative Careers z kampusami w Savannah, Atlancie czy Georgii, Hongkongu czy francuskiej Lacoste. To niesamowity prestiż i honor, że twórczość Caroliny Herrery jest pokazywana właśnie w tym miejscu. Kuratorem wystawy jest Rafael Gomes, dyrektor SCAD ds. wystaw modowych. Ekspozycja obejmuje 134 eksponaty, z najnowszych i starszych kolekcji Herrery, poczynając od jej pierwszej kolekcji z 1981 roku po czasy obecne. Zapierająca dech w piersiach wystawa przedstawia projekty z modowych wybiegów, kolekcje ślubne, ubrania z osobistej kolekcji Herrery oraz historyczne kreacje z czerwonych dywanów noszone przez takie osobistości jak Michelle Obama, Taylor Swift, Tina Fey, Renée Zellweger czy Lucy Liu. |